Messu Mielipiteitä lapsista/nuorista, päihteistä, arvoista, valtakunnan politiikasta ja Vantaan Kaupungin päätöksenteosta

Kaikki blogit puheenaiheesta Mainonta

Verkkolehdet kuolevat - 10 vuoden kuluttua niitä ei muisteta

Kymmenen vuoden kuluttua verkkolehdet nykyisessä muodossan ovat muisto vain, eikä edes Ylen sivuilla yllytetä keskustelemaan ja kommentoimaan. Tulette näkemään, jos elää saatte, ja tähän sisältyykin merkittävin syy väitteeni ehdottomaan kattavuuteen.

 

Verkkolehdet syntyivät monella tavalla erehdyksinä, väärinä arvioina ja hetken pelosta, puhumattakaan ylettömästä uskosta internetin kaikkivoipaisuuteen. Se että näin kävi selittyy parilla yksinkertaisella tekijällä.

Kirkkoviestinnästä evästeitä rahanarvoisiin etuihin?

On hyvin harvinaista, että piispat ottavat kantaa uskonnollisten lehtien tekemiseen. Piispa Laajasalo kuitenkin ohjeisti seurakuntalehteä. Tavallaan. Hän ei sanonut kantaansa kristilliessä lehdessä vaan markkinoinnissa ja mainonnassa. Jossa nostettiin esiin sitä, miten kirkolla on hyvin vähän seuraajia muun muassa sosiaalisessa mediassa. Tämä on hyvin totta.

Ajasta aikaan: Tarina

Selventävä kantateksti on aluksi syytä lukea täältä.

 

Outoja sähköyhtiöiden mainoksia

Olen viime viikkoina kummastellut kahden sähköyhtiön TV-mainoksia. Toisessa Vaasalainen yritys kehuu heidän sähkönsä olevan Suomen Vaasalaisinta sähköä. https://www.vaasansahko.fi/suomen-vaasalaisinta-sahkoa/ Mikähän lisäarvo kuluttajan ostamalle sähkölle tästä tulee? Luonnollisesti ei mitään, sähkön laatua mitataan ihan muilla arvoilla, kuin mistä se on kotoisin.

Mainokset omalle kaupalliselle kanavalleen

Sain tässä illalla loistavan idean kaupallisen tv-toiminnan edistämiselle. Nykyään mainokset katkeavat kesken kaiken muun ohjelman viedessä niiltä tilaa. Suomi on pikkujenkkilä. Miksemme siis olisi edelläkävijöitä ja keskitä kaikkea tv-mainontaa yhdelle kanavalle, joka voi olla MTV. Merja Ylä-Anttilakin voisi palata maikkariin johtamaan todellista kaupallista kanavaa, jossa mainosaikaa ei viedä dokumenteille ja muille hyötyohjelmille, joista tulee vain kaikkea ajateltavaa.

Tieto, mainonta ja politiikka

Cambridge Analytican tapaus nosti erityisesti Facebookin keräämän tiedon ja sen käyttömahdollisuudet keskustelun keskipisteeseen. Kuten moni, itsekään en osaa henkilökohtaisella tasolla valtavasti huolestua – mutta kyse ei ole vain henkilökohtaisesta tasosta. Kyse on valtavasta vallankäytöstä ja sen oikeutuksesta.

Agressiivista rahauskontoa katukuvassa

 


Kadulla ihmisiä pääasiassa raivostuttavat perinteisesti nämä kolme seikkaa:


1. Koirankakka
2. Alastomuus
3. Uskonnolliset symbolit

 

Olen jokseenkin samaa mieltä vain ensimmäisestä. Puhtaasti käytännöllinen juttu. Mitään ideologista siinä ei liene. Toisesta vouhkaaminen on melko käsittämätöntä. Jos näkee alastonta kuvastoa, josta ei pidä, voi olla katsomatta. En näe asialla mitään laajempaa yhteiskunnallista yhteyttä: kyse on erilaisista näkökannoista sopivan fyysisen julkisen ja yksityisen rajoista.

Kumpi on haitallisempaa terveydelle, kannabis vai alkoholi?

Tiede vastaa otsikon kysymykseen:

"Vaikka pitkän aikavälin tutkimukset kannabiksen vaikutuksista puuttuvat laajalti edelleen, näyttäytyy kannabis siis nykytiedon valossa alkoholia pienempänä terveysriskinä."

Silti Suomessa kannabiksen käyttö on rikollista toimintaa. Ja se juuri onkin pahin haitta kannabiksesta uskallan väittää.

Hesari naamioi yksityiskoulun mainoksen artikkeliksi

Helsingin Sanomat uutisoi eilen näyttävästi ("Emilia Kokkonen, 22, maksoi 28 000 euroa päästäkseen irti pääsykoerumbasta – sadat suomalaiset hankkivat tutkinnon yksityisestä korkeakoulusta" - HS, 6.7.2017) yksityiskoulujen rantautumisesta Suomeen. Lehden mukaan kyse on kansainvälisestä trendistä, joka yleistyy myös kotimaan kamaralla. 

Lihavuudesta

Miksi viranomaiset (THL) ja mediat laittavat lihavuuden yksilöiden syyksi, kun kyse on epidemiasta? Puuttuuko teiltä ymmärrys?
 
Painoindeksi on ensinnäkin laitettu liian alhaiseksi.
 
Ei kaikkien tarvitse olla hoikkia tai normaalipainoisia.
 
Lopettakaa hyväksytyn ihmiskuvan kaventaminen ja ihmisten jatkuva syyllistäminen.
 
---------------------------
 
Jos hoikkana pysyminen ja laihtuminen olisi helppoa, niin maailmassa ei olisi yli 2 miljardia ylipainoista ihmistä, joista vähintään 600 miljoonaa on lihavia.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä