Follow the money – Sote-uudistuksen hälyttävät riskit
Sote- ja maakuntauudistuksen lakiesitykset ovat 2413 sivua paksu nippu. Asia on monitahoinen, mutta siitä tulee kuitenkin paljon ymmärrettävämpi, kun katsoo, mistä raha tulee ja minne se menee. Nostan tältä näkökulmalta tässä esiin kaksi suurta riskiä, jotka ehdottomasti vaativat huomiotamme.
Riski 1. Syrjäytyneistä soten heittopussit?
Jatkossa jokainen kansalainen valitsisi itselleen sote-keskuksen, joka palvelee häntä perusterveydenhuollon tarpeissa. Sote-keskus saisi kiinteän korvauksen jokaisesta asiakkaasta eli korvauksen määrä ei siis suoraan riippuisi asiakkaan tarvitsemasta hoidosta.
Mietitään asiakasta, joka tarvitsee keskimääräistä enemmän palveluita suhteessa ikäänsä ja muihin selviin kriteereihin. Hänen hoitonsa maksaa enemmän kuin mitä sote-keskus saa hänestä rahaa. Mitä taloudellisesti järkevä sote-keskus silloin tekee? Palvelee häntä mahdollisimman huonosti. Yrittää kaikin mahdollisin keinoin johtaa asiakkaan siihen, että hän siirtyy kilpailijan asiakkaaksi. Tämä on valtava riski monisairaiden, syrjäytyneiden ja muiden suuren palveluntarpeen asiakkaiden kannalta.
Valinnanvapauslain mukaan maakunta määrittelee asiakkaasta maksettavan kiinteän vuosikorvauksen asiakkaan iän, sukupuolen, sairastavuuden, työssäkäynnin ja muiden sosioekonomisten tekijöiden perusteella. Valmista ratkaisua siihen, kuinka korvaus määritellään ei ole, vaan tämä kriittinen tehtävä jätetään maakuntien huoleksi. Ministeriön virkamiehet sanovat, että maakunnat joutuvat rakentamaan toimivan korvausjärjestelmän yrityksen ja erehdyksen kautta. Kestää hyvinkin pitkään, ennen kuin järjestelmä on jotakuinkin oikeudenmukainen. Kokeiluiden aikana väliinputoajat kärsivät.
Riski 2: Valtavat säästöt vanhusten hoidosta
Sote-uudistuksella tavoitellaan 3 miljardin euron säästöjä suhteessa nykyiseen kustannuskehitykseen. Näistä 0,7 miljardia tulisi laskelmien mukaan vanhuspalveluista. Valtioneuvoston teettämien laskelmien mukaan tämä edellyttäisi muun muassa sitä, että 40 % ympärivuorokautisen palveluasumisen asiakkaista siirrettäisiin kotihoitoon.
Neljäkymmentä prosenttia on aivan valtava luku, kun tietää, kuinka suuressa palveluntarpeessa useimmat palvelutalojen iäkkäät ovat. Vaikka heille järjestettäisiin erillisiä tukipalveluita, näin moni heistä ei voi turvallisesti pärjätä yksin kotona. Ellei sitten kotihoito ole uusi nimi jollekin uudelle palveluasumisen mallille – sellaiselle, jossa kustannukset ovat yhtä korkeat, mutta jossa suurempi osa niistä vieritetään asiakkaan itsensä maksettavaksi, niin että kaikki rahat on varmasti syöty ennen kuolemaa.
Lisäksi säästötavoitteen toteutuminen edellyttäisi sitä, että kotihoidon henkilöstön tuottavuutta nostettaisiin. Kotihoidon henkilöstö on jo tällä hetkellä äärimmäisen lujilla. On sinänsä hyvä, että etsitään hoitajien työtä sujuvoittavia ratkaisuja, mutta niistä syntyvät lisäminuutit tarvitaan laadun parantamiseen, ei lisätyöhön.
Ylimitoitetut säästöt sosiaali- ja terveydenhuollossa kääntyvät paitsi ihmisarvoa myös itseään vastaan, kun asiakkaiden kunto heikkenee huonossa hoidossa. Parasta säästöä ja tuottavuutta ovat hyvä hoiva ja kuntoutus. Jos emme hoida vanhuksiamme hyvin, niin mikä oikeutus meillä on edes hyvinvointiin, jonka keskellä elämme?
Valinnanvapaus hyvin toteutettuna on hyvä asia. Huonosti toteutettuna se on katastrofi. Sote-uudistuksen kohdalla, jos missä, tarvitaan nyt hallitukselta todellista rehellisyyttä ja vastuuntuntoa. Emme voi aloittaa peruuttamatonta kokeilua, jonka panoksena on kaikkein heikoimpien hyvinvointi, terveys ja elämä.
Uudenmaan kannanotto
Uudenmaan maakuntavaltuusto teimme eilen yhteisen kannanoton sote-uudistuksesta. Uudistus ei ota huomioon maan suurimman maakunnan ja pääkaupunkiseudun erityispiirteitä eikä sovi alueen tarpeisiin. Sote toisi tullessaan suuria toiminnallisia ja taloudellisia haasteita ja lisäisi byrokratiaa. Lisäksi siitä tulisi tällä mallilla vaikeasti hallittava ja monimutkainen.
Kannanoton viesti hallitukselle on, että sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistaminen on tarpeellista, mutta sitä ei nyt tehdä hallitusti. Uudenmaan maakuntavaltuusto esitti, että sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen rakenteeksi etsitään yhdessä alueen kuntien ja muiden toimijoiden kanssa toisenlainen malli kuin nyt käsittelyssä oleva. Tähän on helppo yhtyä.
Mikäli hallitus ei nöyrry tosiasioiden edessä ja korjaa räikeimpiä esityksessä olevia virheitä, olisi yksistään Uudenmaan näkökulmasta järkevämpää kaataa koko sote-uudistus ja siirtää se seuraavalle hallitukselle.
Oletko perehtynyt Elinan kirjoitukseen. Erittäin asiantunteva ja hyvin perusteltu kannanotto. Elina ymmärtää markkinoiden logiikan ja tietää siksi mistä puhuu.
http://elepomaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/252243-s…
Ilmoita asiaton viesti
Täyttä asiaa. Uudistuksessa on liikaa avoimia riskejä ja liikaa paperia hallituksen esityksessä. Valtava määrä kauniita tavoitteita ja puutaheinää.
Uudistus on kehno, jollei sitä saada kuvattua muutamalle kymmenelle sivulle.
Ilmoita asiaton viesti
Olet täysin oikeassa. Jos suunnitelman ydin olisi täysin kirkas se ei vaatisi tuhatta sivua tai jotain sinne päin. Vaikka on kiusallista nostaa esille omia esityksiään, väittäisin, että US-puheenvuorossa ehdottamani pelkistetty malli (http://ahkalevisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25…) on selkeydeltään ja realistisuudeltaan täysin ylivoimainen hallituksen esitykseen nähden. Silti pitäisin sitä toki vasta pohjana keskustelulle – jota ei tosin haluta!
Ilmoita asiaton viesti
Uudenmaan maakuntavaltuusto pitää pääministeri Juha Sipilän (kesk.) ehdottamaa sote-uudistuksen maakuntamallia vahingollisena. Valtuusto äänesti tiistaina kriittisestä kannanotosta, joka oli jaettu maakuntavaltuutetuille sähköpostitse maanantaina.
Kriittisen kannanoton Uudenmaan maakuntavaltuutetuille esitteli [videolinkki, noin 49 minuutin kohdalla] vihreiden varapuheenjohtaja, helsinkiläinen Maria Ohisalo.
–Nyt esitetty sote-malli tuntuu monella tavalla karanneen niistä alkuperäisistä, tärkeistä tavoitteistaan, Ohisalo sanoo.
Täällä lisää ”sote-kapinallisia”: https://www.tapionajatukset.com/27613
Ilmoita asiaton viesti
”Ellei sitten kotihoito ole uusi nimi jollekin uudelle palveluasumisen mallille – sellaiselle, jossa kustannukset ovat yhtä korkeat, mutta jossa suurempi osa niistä vieritetään asiakkaan itsensä maksettavaksi, niin että kaikki rahat on varmasti syöty ennen kuolemaa.”
Vanha sananlasku — Kun Mauri on tehnyt tehtävänsä, Mauri saa mennä —
Ilmoita asiaton viesti
Hurja kokeilu tulee. Sote uudistus on täysi arpa, kukaan ei tiedä mitä tulee tapahtumaan. Lopulta vain todetaan kun arvassa lukee ei voittoa, että emmehän me tienneet. Veikkaan, että kallista tulee ja uhkana koko julkisen puolen terveydenhuolloin romuttaminen.
Ilmoita asiaton viesti
Riski 1.
Sote-keskus saisi kiinteän korvauksen jokaisesta asiakkaasta eli korvauksen määrä ei siis suoraan riippuisi asiakkaan tarvitsemasta hoidosta. Ongelmaan on ratkaisu, joka samalla ratkaisee yksityisten ja julkisten toimijoiden samalla viivalla olemisen, josta hallitus on pitänyt erityistä huolta.
Kun kapitaatiokorvaus ohjataan yrityksen sijasta yksityisten kansalaisten kautta käyttäen välineenä verotusta ,
1) yksityinen yritys saa korvauksen vain jokaisesta tehdystä toimenpiteestä,
2) yritysten välinen kilpailu on kokoaikaista,
3 yksityiset ja julkiset toimijat ovat taloudellisesti samassa asemassa,
4) valinnanvapaus on kokoaikaista sekä yksityisen että julkisen terveydenhuollon sisällä,
5) kansalaisilla on kannustimet säästeliääseen terveydenhuoltoon,
6) yrityksillä on kannustimet kilpailla sekä laadulla että hinnalla ja
7) byrokratiaa ei tarvita, kun tiedot terveydenhuollon ja verottajan välillä siirtyvät vuosittain automaattisesti
http://ahkalevisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24…
Riski 2.
On hallitukselta aivan ala-arvoista ryhtyä keräämään soten säästösummaa eläkeläisiltä. Hallitus ei lotkauta korviaan ehdotuksille, joilla voitaisiin äärimmäisen yksinkertaisesti säästää sen omaan ehdotukseen verrattuna 4-7 mrd € vuodessa terveydenhuollon rakenteita yksinkertaistamalla (http://ahkalevisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25…). Esimerkiksi lääkehuollon yhdistäminen muuhun terveydenhuoltoon säästäisi ainakin 1,2 mrd €, mutta hallitus katsoo yli miljoonan 65 vuotta täyttäneen sote-palvelujen heikentämisen paremmaksi vaihtoehdoksi kuin mitä olisi noin 600:n apteekkarin tulojen laskeminen puoleen (http://ahkalevisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25…).
Todelliset vaihtoehdot, joita terveydenhuollon parannuksille on, pitäisi saada keskusteluun. Tosiasia kuitenkin on, että valtalehdet eivät salli niiden esittelyä eivätkä poliitikot (muka) ole vaihtoehdoista kuulleetkaan. Kokemuksesta voin sanoa, ettei hallituksen sote-uudistuksessa ole pelattu rehellistä peliä.
Hallituksen esitys ei ole korjattavissa vaan on tehtävä kokonaan uusi.
Ilmoita asiaton viesti
Vanhuksista ja lapsista on helppo säästää. Nämä pystyvät pitämään huonosti puoliaan. Ja eikun hallitus kimpuun. Miljonääri sipilän kaverit ovat tyytyväisiä, tässähän syntyy pisnestä. Ja veronmaksaja vielä ponsoroi homman. Palvelut eriarvoistuvat valinnanvapauden ajaessa osan tarjonnasta ales. Kun ei ole palveluita, ei ole valinnanvapauttakaan. Kaikki siis muuttakoot keskuksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Mikalta ihan hyvä kannanotto. Mutta kun perussuomalaiselta. Kokokemusta on puolueen toiminnasta aiemmilta ajoilta, niin ei oikein herätä luottamusta. Monet työssä käyvät, sekä muut päähän potkitut äänestivät k.o. puoluetta, kellokkaansa johtaja Soinin ”jargonien” siivittäminä. Samalla mahdollistaen hänen ministeriunelmansa.
Kuis kävi? Valtaa tuli Soinille ja hännystelijöilleen, tosin vain ”kumileimasin valtaa”. Takit kääntyivät alta aikayksikön. Työssä kävijöille ja vähäosaisille tulikin ”lunta tupaan”.
Jos P.S. puolue saisi uuden jytkyn, niin toistaisiko historia itseään jonkun toisen kellokkaan myötä?
Persuista ulostetuista sinisistä menneen talven lumina Soineineen ei ole enää tulevaisuudessa vaaraa valtakunnan päätöksen teossa.
Mutta kenet kerran keksitään, niin sitä aina epäillään.
Jokaisen nykyisen perussuomalaisen tulee muistaa, että täällä kansalaisten keskuudessa pysyvät sitkeänä mielessä yxi ja sama Perussuomalainen puolue ”persut” Soineineen, eu-ja mamuvastaisuuksineen sekä takinkääntöineen.
Pitää muistaa myös, että valtaosa persukannattajista ja ”puolueen silmää tekevistä” olivat yhtenä joukkona silaamassa ”persujen” tietä vallan kammareihin.
Soinin touhuista muodostui kuitenkin sellainen tahra Perussuomalaisille, että se ei taida lähteä edes uittamalla halla-aholiuottimessakaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Raimo Ilaskivi
14.3.2018 21:26
”Nimet muuttuu vain, ja niillä peitetään, ettei mikään muuttuis lain, kaikki säilyy entisellään” Muistui vaan mieleen vanha viisu, kun luin sanan kotihoiva. Mitäpä se muuta on kuin omaishoitoa, sitä jonka avulla kunnat säästävät säästämästä päästyään ja uuvutetaan omaishoitajat loppuun. Että vanhusten hoidosta satojen miljoonien säästöt, sallikaa minun ihmetellä. Ja vielä: Yhteiskunnan politiikan sivistyksellistä ja humanistista tasoa mitataan parhaiten sillä, kuinka se pitää huolta heikoimmistaan, mm. vanhuusväestöstä. Ei tule korkeaa arvosanaa ….”
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/244030-kansanedus…
Ilmoita asiaton viesti
Emeritusprofessori Martti Kekomäki vastustaa yhä hallituksen sote-mallia: ”Toivon, että eduskunnasta löytyy kourallinen aikuisia oikeistolaisia, jotka kaatavat lain”:
https://m.iltalehti.fi/politiikka/2018031522008130…
Ilmoita asiaton viesti
Reistaavasta potilastietojärjestelmästä paljastuu alkeellisia virheitä: rullahiiri sotkee laboratoriolähetteitä, vierityspalkin puuttuminen piilottaa tärkeitä potilastietoja:
https://yle.fi/uutiset/3-10117720
Ilmoita asiaton viesti
Elina Lepomäki napauttaa sote-asiantuntijoita – ”Hiilamo ja kumppanit ei taida nyt ihan täysin ymmärtää”:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201803162200813…
Ilmoita asiaton viesti