Pitääkö ekaluokkalaisen kanssa pohtia homosuhteita?

Koti ja koulu ovat useimmille lapsille elämän kaksi tärkeintä paikkaa. Jotta niiden välinen luottamus ja yhteistyö säilyvät, on koulun kunnioitettava vanhempien ihmisoikeussopimuksiin perustuvaa arvokasvatusoikeutta.

Vanhempien arvokasvatusoikeus koskee myös sukupuoli- ja seksuaalikasvatusta, vaikka sateenkaariliike toista vaatii. Sunnuntaina käytävissä kuntavaaleissa valitaan päättäjät, jotka vartioivat tätä tärkeää asiaa seuraavan neljän vuoden ajan.

Seta ry:n tuoreen opettajanoppaan mukaan sateenkaari-ideologia on integroitava jokaiseen oppiaineeseen, jopa päivittäin. Jo ykkösluokkalaisten kanssa olisi tarpeen käsitellä ”samaa sukupuolta olevien rakkaus tai seurustelusuhteiden näkymättömyyttä” lastenkirjoissa.

Sateenkaariliikkeen ehdotusten hyväksyminen olisi liukumista kohti totalitarismia, jossa valtio päättää, mitkä arvot lapsille ovat oikein ja mitkä väärin. Herkät arvoteemat tulisi käsitellä erillisinä kokonaisuuksina, mahdollisimman neutraalisti ja vanhempia hyvin tiedottaen. Perinteiset perhearvot eivät voi olla valtion kannalta niin vaarallinen aate, että niiden savustaminen ulos lasten korvien välistä otettaisiin julkisen vallan tehtäväksi.

 

Nuorisotilat edellä

Noin puolet suomalaisista vanhemmista vastusti avioliittolain muutosta. Ei ole lapsen etu, että nämä vanhemmat leimattaisiin kouluopetuksessa suvaitsemattomiksi kiusantekijöiksi, jollaisia he eivät ole.

Uhka vanhempien vastuun sivuuttamiseen on todellinen, sillä vastaava on jo pitkälti tapahtunut nuorisotyössä. Moniko vanhempi on edes tietoinen, kuinka monta homoseksuaalisuutta tai irtosuhteita mainostavaa valistusjulistetta löytyy lähinuorisotilan seinältä?

Pk-seudulla on hivuttauduttu vielä pidemmälle. Noin vuosi sitten Vantaan Tikkurilassa, ja aiemmin Espoossa, startattiin sateenkaarevat illat – normaaleista ikärajoista poiketen 13-25 –vuotiaille samanaikaisesti (Espoossa 13-29 -vuotiaille). En ole vakuuttunut tilanteen turvallisuudesta, jos 13-vuotias lapsi käsittelee seksuaalisuuttaan itseään tuplasti vanhemman aikuisen kanssa.

Tarvitsemme aktiivisia kuntapäättäjiä. Kokemus on nimittäin osoittanut, että sateenkaariaatetta halutaan edistää, paitsi vanhempien, myös päättäjien selän takana.

 

Kirjastot perässä

Vastikään luin Vantaan Sanomista kirjastokorttiuudistuksesta. Minä voin nyt mennä hakemaan kirjastosta kortin, joka ilmoittaa sukupuolekseni ”nainen” tai ”muu” – täysin välittämättä juridisesta sukupuolestani tai siitä että esimerkiksi väestörekisterissä sukupuolia mainitaan vain kaksi.

Kirjastokortti uudistus tukee kirjastojen valitsemaa tietä. Tuntemani alakoululainen kävi hiljan kirjastoautossa. Kirjastontäti alkoi innokkaasti markkinoimaan erillistä sateenkaarikirjoja notkuvaa hyllyä. Työntekijä toimi kai aivan Setan toiveiden mukaan, vaikka ei kysynyt vanhemmilta mitään.

Helsingin, Espoon ja Vantaan Helmet-kirjastonjohtajat olivat tehneet itsenäisen päätöksen ketään kuulematta. Sukupuolineutraalia kasvatusta ei kai sovi hidastaa, saati vaarantaa, poliittisilla prosesseilla.

 

Vanhemmat ja kuntapäättäjät yhdessä

Sukupuolineutraalin avioliiton vaikutukset läikkyvät yli äyräiden vielä pitkään. Vanhempien katseet kääntyvät nyt kuntien varhaiskasvatukseen ja opetustoimeen. Lapset ovat vanhempien, ei valtion. Vanhempien kasvatusvastuuseen kuuluu myös arvokasvatus. Kunnilla ei ole oikeutta kävellä vanhempien kasvatusvastuun ylitse.

Lapsen kotonaan opittuun arvomaailman muuttamiseen ei kunnissa tule ryhtyä ilman vanhempien suostumusta. Tulevien kuntapäättäjien vartioitavana tulee olemaan sekä kodin ja koulun välisen luottamuksen säilyminen. Vastaavasti vanhempien tehtäväksi jää vahtia virkamiehiä ja päättäjiä.

mikaniikko
Perussuomalaiset Vantaa

Olen työskennellyt nuorten parissa lähes kaksikymmentä vuotta, joten lasten ja nuorten asiat pidän erityisen tärkeinä. Olen naimisissa ja minulla on neljä lasta. Toimin kansanedustajan 2011-2023. Tällä hetkellä Vantaan kaupunginvaltuuston jäsen ja -hallituksen vpj. www.mikaniikko.fi

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu