Vaikeuttaako eduskunta tupakoinnin lopettamista?
Tänään lähetekeskustelussa oleva hallituksen esitys tupakkalaiksi sisältää monia tiukennuksia sähkösavukkeita koskevaan lainsäädäntöön. Sähkötupakkaa käytetään ensisijaisesti tupakoinnin lopettamisen apuvälineenä, ei liukumäkenä tupakointiin. On tyhmää hankaloittaa tupakoinnin lopettamista rajoittamalla turhan tiukasti yhtä tehokkaimmista vieroituskeinoista.
Hallituksen esitys asettaa tavoitteeksi, että Suomi on savuton 2030. Se on erinomainen tavoite. Linjan mukaisesti tulisi kaikin hyvin keinoin tukea niitä, jotka haluavat lopettaa tupakoinnin. Kuitenkin merkittävin muutos, joka esityksessä tehdään, olisi sähkösavukkeiden sääntelyn huomattava tiukentaminen.
Sähkösavukkeet sisältävät THL:n mukaan vähemmän haitallisia aineita kuin savukkeet. Sähkösavukkeissa vältetään myös palamisen yhteydessä syntyvät haitalliset yhdisteet. Sähkösavukkeet auttavat eroon nikotiiniriippuvuudesta mm. siksi, että niitä käytetään samaan tapaan kuin normaaleja savukkeita, nikotiinin määrää nesteessä voi vähentää pikkuhiljaa ja makuaineet tekevät käytöstä houkuttelevampaa kuin tupakoinnista. Suomessa arvioidaan olevan noin 100 000 sähkötupakoitsijaa. Joidenkin arvioiden mukaan 95 % sähkötupakoitsijoista on entisiä tupakoitsijoita. Miljoonat ihmiset ovat päässeet irti tupakka- ja nikotiiniriippuvuudesta.
Esitys kieltäisi muut kuin tupakanmakuiset makuaineet. Kielto on epälooginen, kansallinen erikoisuus, jota EU-direktiivi ei aja. Miksi nikotiinia sisältävää purkkaa saa maustaa, mutta nikotiinia sisältämätöntä nestettä ei saa? Ikävää, mutta todennäköistä, olisi, että esitys johtaisi nesteiden omatoimiseen maustamiseen. Tällöin aineiden turvallisuudesta ei olisi mitään takeita.
Uusi laki kieltäisi sähkötupakkalaitteiden ja nikotiininesteiden etämyynnin ja esilläpidon. Miksi tupakointivälineitä, kuten piippuja, puhumattakaan nikotiinipurukumeista kaikkine eri makuineen, saa myydä avoimesti kaupan kassan välittömässä läheisyydessä, mutta nikotiinia sisältämättömät sähkötupakkalaitteet ja niiden osat tulisi jatkossa piilottaa lukollisiin kaappeihin?
Jos etämyynnin kieltämisellä voidaan ehkäistä tuotteiden päätymistä alaikäisten käsiin, se on perusteltua. Etämyyntikieltoa kuitenkin perustellaan myös turvallisuustekijöillä. EU:n tupakkatuotedirektiivi asettaa tiukat laatuvaatimukset sähkösavukkeille ja nesteille. EU:n sisäisen etämyynnin voisi tällä perusteella sallia. Jos etämyynti halutaan kieltää kokonaisuudessaan, tulee kaupoille antaa mahdollisuus pitää esillä sähkösavukelaitteita hyllyissään, jotta kuluttaja voi vertailla tuotteita. Nikotiininesteen kaappiin piilottaminen riittää.
Nykyinen esitys ei koske verotusta, vaan verolaki valmistellaan erikseen. Jos siinä seurataan nyt käsillä olevan tupakkalain linjaa, nikotiininesteen verosta tulee kohtuuton. Nykyisessä esityksessä 10 millilitraa vahvaa nikotiininestettä (nikotiinipitoisuus 20 mg/ml) vastaa 200 savuketta. Suomessa tupakan vähimmäisvero on 0,1885 senttiä savukkeesta. Kymmenen millilitran pullon veroksi tulisi tällä logiikalla 37,70 euroa. Vertailukohtaa voi hakea esimerkiksi Italiasta, jossa 10 ml nikotiininestettä vastaa 56 savuketta. Italia kuitenkin näkee sähkötupakoinnin vähemmän haitallisena kuin normaalin, ja verottaa nesteitä puolet vähemmän kuin normaalia tupakkaa. Veroa italialaisella matematiikalla olisi näin reilu 5 euroa.
Verot ja rajoitukset eivät saa muodostua niin kohtuuttomiksi, että syntyisi uusi laittoman kaupan ilmiö sähkösavukkeiden ympärille. Pikemminkin tulee tukea sähkösavukkeiden toimivaan käyttöön tupakoinnista vieroittumisessa. Höyryttelemisessäkään ei ole mitään hohdokasta vaan siitäkin kannattaa hankkiutua eroon. Toki se on pienempi pahe kuin tupakka ja siksi tätä mahdollisuutta ei tule sulkea lainsäädännöllä pois.
Liian myöhäistä. EU-direktiivi, josta ”kaikki” – eli kaikki päätöksentekoon vaikuttavat tahot, mutta eivät kuluttajat.
Marketeille lisämyyntiä captive client-asiakkaista.
Valtiolle lisää verotuloja ”kansanterveyden varjolla”.
Mitään tekemistä tällä ei ole terveyshaittojen minimoinnin tai minkään muun kanssa.
Kunhan päästiin tekemään palvelus ”isolle bisnekselle” – jatkossa ”laillisia” vape-tuotteita valmistaville ja myyville tahoille – sekä kilpailevia nikotiinikorvautuotteita valmistaville ja myyville tahoille.
Ihan kuin nuuskan kieltäminen takavuosina. Terveydellisesti typerä liike.
Ilmoita asiaton viesti
Aikanaan muutamassakin islaminuskoisessa maassa reissatessa nauratti kun niissä jossain oli viunakaupan ikkunat maalattu umpeen. Ei tosin kaikkialla. Sitten hymy hyytyi kun tupakit laitettiin kassajonoissa piiloon pilttien silmiltä ja hallitukselta kävi käsky umpeenmaalauksesta myös meikäläisille perinteisille tupakkakaupoille. Niitä taitaa koko maassa olla jäljellä kolme, ja nyt etämyyntikielto tappaa nekin.
Kiitoksia hallitus nyt tästäkin vähästä; tilaisuus, tsänssi ja mahdollisuus noillekin viimeisille kaupoille osallistua talkoisiin.
EU:han ei tuota kieltoa vaadi ja muualla sille hevosetkin nauraa. Se nyt vaan on jotenkin meikäläisten geneettinen erityispiirre kun saadaan kieltää jotain niin sitten kielletään oikein kunnolla eikä lotrata.
Kyseessä on nimenomaan hallituksemme esitys. Sitä saa mitä tilaa; kansa on puhunut ja pulinat pois.
Ilmoita asiaton viesti
Vainon syynä on tietenkin se, ettei sähkötupakka ole lääkefirmojen tuote. ”Mitäpä jos vähentäisit”-karkkikauppa on niin iso business, ettei siihen haluta mukaan nuuskaa tai sähkötupakkaa hämmentämään.
Ilmoita asiaton viesti
Olipa mielenkiintoista vääntöä aiheesta lähetekeskustelussa 🙂 Kunhan tekstimuotoisena saadaan niin varmasti tulen kirjoittamaan hieman kommenttia esimerkiksi Heikkisen esittämiin terveysväittämiin ja erityisesti terveyskirjastosta kaivettuihin tieteellisiin virheisiin, joita hieman naurahtelin lähetyksen aikana, esim hiukkasjuttuja jne jotka ei edes ole totta 😀 Muutenkin hieman köykäistä perustelua on täynnä ja niinkun totesit, mutulla tehtyä lakia.
Myös tuo 10ml = 200 savuketta vastakkainasettelu oli hienoa ottaa esiin, mutta täytyy sanoa että myös Italian kanta on aikamoista huuhaata. Näissä tyypillisesti verrataan poltettaessa saatavaa nikotiinin määrää nesteen sisältöön, jotka ovat siis kuitenkin kaksi täysin eri asia, kun nikotiini imeytyy savukkeista yli kymmenen kertaa nopeammin.
Kartonki savukkeita sisältää kymmenen kertaa enemmän nikotiinia kuin 10ml 20mg/ml nestettä.
Hienoa kannanottoa aiheeseen kyllä, propsit ehdottomasti 🙂 Oli hienoa että joku kyseenalaisti tiedon määrän. Myös huomioitavaa se että direktiivin takia sähkösavukkeiden sääntely tulee olemaan _tiukempaa_ kuin savukkeiden, koska jälkimmäisen kaikki rajoitukset ollaan asettamassa höyryttelylle (asuntoa lukuunottamatta), sen lisäksi mitä direktiivi vaatii erikseen esim pakkauksen sisältämälle lehtiselle, merkinnöille, sekä etenkin tekniikan vaatimuksista ja lapsiturvallisuudesta. Mitään turvaominaisuuksiahan tupakassa ei kuitenkaan ole.
Tästä on hyvä jatkaa, suuret kiitokset omasta ja vapers finlandin puolesta 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Vielä ohimennen huomio Heikkisen kommentteihin kriminalisoinnista tuli mieleeni. Ihan tottahan se on ettei sitä varsinaisesti kriminalisoida, mutta käyttäjät kuitenkin ajetaan asemaan jossa on todennäköistä että he ryhtyvät lakia rikkomaan saadakseen laadukkaan ja tyydyttävän tuotteen.
On myös jossain määrin selkeätä että koska kieltolait eivät toimi, tarkoitus onkin saada aikaan laillinen tuote jota kukaan ei halua.
Ilmoita asiaton viesti
Tuhannet kiitokset Mika Niikko!
Ilmoita asiaton viesti
Makuaineiden ja etämyynnin kiellon lisäksi esillepanokielto estävät tehokkaasti lailliseksi muutetun tuotteen saatavuutta. Lisäksi sähkötupakan käyttäjät pakotetaan samaan tilaan tupakoitsijoiden kanssa. Eihän nikotiinipurkkaakaan tarvitse mennä jauhamaan tupakkakoppiin…
Ilmoita asiaton viesti
Pienet on murheet valtakunnallamme, kun edustajat tupakki-ja viinalakien kanssa jojoilevat.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä tässä nyt on viimeisin tilanne? Mikä muuttuu ja mikä ei?
Ilmoita asiaton viesti