*

Messu Mielipiteitä lapsista/nuorista, päihteistä, arvoista, valtakunnan politiikasta ja Vantaan Kaupungin päätöksenteosta

Johtaako Kreikan tukipaketti Perussuomalaiset oppositioon

Perussuomalaisia vaaditaan tilille Kreikan talouskriisistä ja sen hoidosta, vaikka syy on aivan jossain muualla. Aikaisemmat hallitukset ajoivat Suomen ensin euroon ja askel askeleelta sitoivat maamme mitä erilaisimpiin talousvastuisiin eurojumalansa pelastamiseksi.

Suuri valiokunta hyväksyi perjantaina Kreikan kolmannen tukipaketin neuvottelujen aloittamisen lisäksi myös ns. siltarahoituksen, reilu 7 mrd. euron hätärahoituksen myöntämisestä Kreikalle. Euroopan rahoituksenvakausmekanismi (ERVM) lainaa Kreikalle rahat kolmeksi kuukaudeksi. Lainan takauksena onEU-budjetti (esim. Kreikan maataloustuet). Tällä hätälainalla Kreikka maksaa erääntyneitä ja erääntyviä IMF ja EKP lainoja. 

Perussuomalaisten ei tarvitse kokea huonoa omaatuntoa Kreikkaa koskevassa päätöksenteossa. Viimeaikaiset Suuren valiokunnan päätökset olivat välttämättömiä ja tavoitteissa näkyi Suomen etu. Suomi on naitettu kriisiin jo kauan ennen Perussuomalaisten hallitusvastuuta. Hallitus jossa Perussuomalaiset istuvat, jäi Brysselissä yksin Kreikan väliaikaisen euroeron esityksessään. Samoin kävi kolmannen tukipaketin neuvotteluiden aloittamisen estämisen yrityksessä.

Suomi on sidottu Euroopan rahoitusmekanismin (EVM) kautta tehtäviin takauksiin. EVM on eurovaltioiden perustama rahasto, jonka maksettu pääoma on 81 mrd. euroa (Suomi 1,44 mrd. eur.) ja sitoutumiset 624 mrd euroa. Rahaston lainanantokyky on 500 mrd euroa. Suomen EVM kokonaisvastuut ovat 12,58 mrd. euroa.

Suomi tukee Kreikkaa myös IMF:n ja EKP:n kautta. Valtiovarainministeriön mukaan EKP:n saatavat Kreikalta on noin 27 mrd. euroa ja suomen osuus 1,79%.  IMF:n saatavat noin 20 mrd. euroa.

Jos ja kun Kreikalle kolmas tukipaketti myönnetään, Suomi saati Perussuomalaiset eivät yksin tätä voi estää. Rahastossa on 452,8 mrd. euroa vapaata pääomaa euron tukemiseksi. Tuen myöntämiseen riittää 85%:n määräenemmistö. Tässä vaiheessa on syytä muistuttaa, että Perussuomalaiset vastustivat EVM rahaston perustamista viime hallituskaudella. Järjen ääntä ei kuultu. Päävastuu on edellisen hallituksen.

Lohtua voidaan hakea siitä, että kolmannesta (82 -86 mrd. eur) tukipaketista 53,7 mrd. euroa menee Kreikan velanhoitoon, joissa Suomi on myös ”saajapuolena”. IMF:n ja EKP tai euromaiden kansallisten keskuspankkien velkapääoman lyhennykset ovat yksistään noin 27,5 mrd euroa.  

No, pitääkö Perussuomalaisten sitten erota hallituksesta?

On vaikea hyväksyä Kreikan tukemisen jatkamista, koska Kreikkaan ei voi luottaa. Talousuudistuksen toteuttajia ei Kreikasta löydy ja hallitukset vaihtuvat yhtenään. Ennemmin tai myöhemmin lainoja leikataan, vähintään maksuaikaa pidentämällä, jolloin saatavat muuttuvat maksettaviksi.

Perussuomalaiset joutuvat hallituksessa tienhaaraan vielä monissa asioissa, jossa on toinen toistaan huonompia vaihtoehtoja. Joko mennään Sipilän tahdon mukaan muiden eurovaltioiden kanssa samaan suuntaan tai valitaan opposition tie.

Jo ensi viikolla joudumme silmätysten EU:n sisäministerien päätöksen kanssa. Monta EU:n sisäistä turvapaikanhakijaa Suomi vastaanottaa ns. taakanjakosopimuksen hyväksyneenä osapuolena? Todennäköisesti useita, sillä ministeri Orpo näkee asian hyvin eri tavoin kuin Perussuomalaiset ja suurin osa kansasta.

Koska EU ja Euro on ideologia, tekevät useimmat jäsenvaltiot kaikkensa sen pystyssä pitämiseksi ja solidaarisuuden kasvattamiseksi. Perussuomalaiset joko jatkavat hallituksessa, vaikuttaakseen sisältäpäin saadakseen ”järjen ääntä” EU-politiikkaan tai vaihtavat istuimia vasemmistopuolueiden kanssa.

Huonoista vaihtoehdoista on valittava vähiten huonoin vaihtoehto. Mikäli Perussuomalaiset voisivat hallituksesta eroamisella vaikuttaa Suomen saati Euroopan politiikan suuntaan, uskoisin puheenjohtaja Soinin johtavan puolueemme oppositioon silmää räpäyttämättä. Hallituksen kirjaukset ”Suomen vastuut eivät saa kasvaa” muuttuisi vasemmistopuolueiden toimesta ”solidaarisuus täytyy kasvaa” -lausekkeiksi.  

Luottamus puolueeseen ei saa horjua, kun kaikkea joko emme kykene muuttamaan tai emme heti saa haluamaamme. Perussuomalaisten tulisi ymmärtää, että Suomen politiikkaa ei voi muuttaa yhdessä vaalikaudessa saati yhdessä yössä. Me emme voittaneet eduskuntavaaleissa. Tulimme toiseksi. Kukaan ei sanele määräänsä enempää. Työtä on jatkettava, mutta periksi ei saa antaa.

Lopputulos. Itse henkilökohtaisesti en periaatteeltani voi äänestää Kreikan kolmannen tukipaketin hyväksymisen puolesta, jos se joskus suureen valiokuntaan asti tulee. Voin pitää tästä periaatteesta kiinni ja niin voivat muutkin Perussuomalaiset. Tällöin Sipilän uusi hallitus olisi entistäkin liberaalimpi. Tätäkö haluamme, tuskin.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän kaituovinen kuva
Kai Tuovinen

Mitä järkeä olisi erota hallituksesta mahdollisen Kreikka-kolmosen johdosta? Ei mitään. Tilalle tulisi vain eurouskovaisempi ja myönteisemmin tukipaketteihin suhtautuva puolue. Toki moni oppositioon jääneistä puolueista sitä kyllä vesi kielellä odottelee.

EVM-tukipakettipajatso luotiin jo kolme vuotta sitten, jotta tuleville eurokriisimaille olisi helpompi vivuta uusia tukipaketteja. Espanja II, Kypros I, nyt mahdollinen Kreikka III ja IV… Siinä ohessa euromaat sitoutetaan velalla yhteen siihen tulevaksi kaavailtuun liittovaltioon.

Mutta nyt Suomen ohella myös Saksassa reilusti yli puolet kansasta suhtautuu nihkeästi Kreikka kolmoseen. Kohta nähdään, kuinka tärkeänä Saksassa nähdään Merkelin nahkan pelastaminen tämän liitovaltiounelman toteuttamisessa. Toki euron synnyttäminen on ollut osaltaan myös oiva keino kustantaa Saksojen yhdistymistä.

Käyttäjän kaituovinen kuva
Kai Tuovinen

Siis Welt am Sonntagin mukaan 56 %:a saksalaisista mielipidetiedusteluun osallistuneista ei ole Kreikka III lainaneuvotteluiden takana. 48 %:a saksalaisista haluaisi Kreikan eroavan eurosta. Ainoastaan kolmasosa haastatelluista haluaisi Kreikan pysyvän siellä.

http://in.reuters.com/article/2015/07/19/eurozone-...

Pekka Heliste

Persut näköjäänkeksivät hätävalheita peitelläkseen äänestäjien pettämisen

Euroopan vakausmekanismi (EVM; engl. European Stability Mechanism, ESM[1]) on euromaiden perustama kansainvälinen rahoituslaitos, jonka avulla on tarkoitus turvata euroalueen rahoitusvakaus. EVM aloitti toimintansa virallisesti 8. lokakuuta 2012. Sen kautta voidaan myöntää rahoitustukea talousvaikeuksissa oleville EVM:n jäsenmaille.

EVM on muodoltaan Luxemburgiin rekisteröity osakeyhtiö. Ja kun se on yksityisoikeudellinen investointipankki niin sille on asetettava pankkien vakavarisuusvaatimuksen mukainen oma pääoma eli tuo 80 miljardia.

Kreikan avususraha tulee markkinoilta eli EVN halitus/johtokunta tekee päätöksen lainaamisesta/velan antamisesta ja Suomi on päätöksessä mukana.Mitään vanhaa päätöstä ei ole olemassa

Tuo Suomen i,8 % osuus eli 1,44 miljardin maksu n vain omistusoikeuden ostaminen yhtiöstä, ei Kreikalle menevä avustus.Se tulee markkinoilta ja kun EVM päättää eli jäsenvaltioit

Suomen valtioneuvosto hyväksyi 28. kesäkuuta 2012 sopimuksen Euroopan vakausmekanismin perustamisesta. Eduskunta antoi hyväksyntänsä sopimukselle 21. kesäkuuta 2012.

Voimaan tullessaan Euroopan vakausmekanismi korvasi väliaikaiset Euroopan rahoitusvakausväline (ERVV; engl. European Financial Stability Facility, EFSF) ja Euroopan komission ja budjetin alainen Euroopan rahoituksenvakautusmekanismi (ERVM; engl. European Financial Stabilisation Mechanism, EFSM).

EVM perustuu 80 miljardin euron maksettuun pääomaan ja enintään 620 miljardin euron korotusvaltuuksiin. Sen lainanantokyky on 500 miljardia euroa.

Varmistaaksemme ESM’n valmiuden tehdä tarvittavia päätökset kaikissa olosuhteissa, ESM äänestyssääntöjä muutetaan niin, että niihin sisällytetään hätäproseduuri.

Yksimielisen sopimukseen sääntö korvataan 85 prosentin määräenemmistösäännöllä tilanteissa, joissa Komissio ja EKP katsovat, että pikainen päätöksenteko rahoitustukeen on tarpeellista euroalueen rahoituksen ja talouden kestävyyden ollessa uhattuna.

Kreikan kohdalla on suureen ääneen mainostettu, että Kreikan vaikutus on palomuurein eristetty eikä uhkaa euroa, joten tuota hätälauseketta ei voida soveltaa

Pekka Heliste

Kokoomus ja Kepu eivät voi tehdä hallitusta kahdestaan.Tai voi se tehdä Tanskan tapaan, jossa hallitus toimii n 40/180 vähemmistön voimin eikä ole vielä kaatunut

Tanskaliset perust olivat suoraselkäisiä eivätkä lähteneet mukaan ideologiansa vastaiseen hallitukseen.

Oppositiosta he voivat vaikutta paljon paremmin heille tärkeisiin asioihin kuten esim muuttuneesta maahanmuuttolinjasta voi havaita

Suomen perust ovat seteliselkärankaisia , joille Audin takapenkki ja pörrääminen EU seurassa kelpaa aivan hyvin ja ne tärkeät asiat eivät olekan enää niin tärkeitä

Tärkeintä taitaa olla seuarat Kataisne esimerkkiä ja hankkia nuolemalla hyvä eläkevirka Brysselistä

Pekka Heliste

"Jos ja kun Kreikalle kolmas tukipaketti myönnetään, Suomi saati Perussuomalaiset eivät yksin tätä voi estää. Rahastossa on 452,8 mrd. euroa vapaata pääomaa euron tukemiseksi. Tuen myöntämiseen riittää 85%:n määräenemmistö."

Täyttä potaskaa, EVM säännöissä noihin poikkeuspäätöksiin voidaan mennä jos koko euroalueen talous on vaarassa

Meille on selietty myös persujen voimalla, että Kreikka on eristetty palomuurin taakse eikä tällaista hätätilannetta ole eli päätös vaati kaikkien maiden hyväksynnän

Marko Parkkola

Minulla on lainaa palttiarallaa 90 000 euroa. Näitä on kovin ikävä maksaa takaisin. Voisivatko persut lainata minulle parisataa tuhatta? Maksan ne takaisin, ihan varmasti!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset