Messu Mielipiteitä lapsista/nuorista, päihteistä, arvoista, valtakunnan politiikasta ja Vantaan Kaupungin päätöksenteosta

Pisaraa järkevämpiä investointeja kuten Lohja-rata

Tällä hallituskaudella Valtio teki maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen Helsingin seudun 14 kunnan kanssa. Kunnat sitoutuivat kasvattamaan asuntotonttien kaavoitusta vuosina 2016 -19 kerrosalana mitattuna noin 25 %:lla verrattuna voimassa olevaan MAL –aiesopimukseen ja tonttitarjonnan merkittävään lisäämiseen.

Vastavuoroisesti valtio lupasi rahoittaa Helsingin seudun suuria infrastruktuurirakennushankkeita, kuten Länsimetron jatketta Kivenlahteen asti, Pisara-rataa ja Helsinki-Riihimäki–rataosan kapasiteetin parantamista. Lisäksi valtio on sitoutunut edistämään Klaukkalan ja Hyrylän ohikulkuteiden suunnittelua ja toteuttamisvalmiutta sekä käytännössä tulee osallistumaan Vantaalla kehäradan liityntäpysäköinnin toteuttamiseen.

Uuttamaata ei tule kehittää vain Helsingin seudun kuntien hyväksi. Länsi-Uusimaa, erityisesti Lohja ja Vihti on toistuvasti laiminlyöty valtion suurissa infrahankkeissa. Lohjalta ja Vihdistä kulkee päivittäin noin 10 000 ihmistä töihin pääkaupunkiseudulle enimmäkseen henkilöautoilla, eikä Lohjan ratahanke ole kaavaa lukuunottamatta edennyt vuosien aikana tuumaakaan. Ei, vaikka vuoron demarien ja Kokoomuksen kansanedustajat ovat hallituksessa istuneet.  

On ironista esittää yli miljardi euroa pisararadan rakentamiseen, josta saatava aikahyöty lasketaan minuuteissa. Lohjaradan kautta olisi mahdollista päästä Lohjalta 45 minuutissa ja Nummelasta 34 minuutissa Helsingin ydinkeskustaan. Radan tuoma aikasäästö olisi 30-60 min joka päivä. Rata mahdollistaisi päivittäisen kulkemisen tehokkaasti myös Nummelaan ja Lohjalle, mikä auttaisi alueen palveluiden kehittymistä. Rata toisi Vihtiin ja Lohjalle noin 30 000 uutta asukasta lisää, mikä antaisi merkittävän piristysruiskeen alueen kehittämiselle.

Valtion tulee osallistua koko Uudenmaan kehittämiseen ja elinvoiman vahvistamiseen. Yksin Helsingin seudun ”megametropolin” kehittämispolitiikasta tulee luopua. Kehyskunnista Helsingin seudulla työssä käyviä on jo useita kymmeniä tuhansia, eikä hidän asuinalueiden kehitystä tule tukahduttaa. Pisararataa emme tarvitse. Vastaavasti Lohjan radan investointipäätös olisi tärkeä askel, josta tulisi tehdä päätös jo seuraavalla hallituskaudella.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Saton tilaisuudessa Lasipalatsissa tällä viikolla (mm. Niikko mukana) Rkp:n Björn Månsson sanoi että Pisaralle laskettu liikennehyöty saavutetaan paremmalla atk:n käytöllä Helsingin ratapihalla. Nyt raiteita on koko ajan tyhjillään. Tämä näkemys tai tieto vaatii vakuuttavan vastauksen.

Pääsiäisenä istuin auton kyydissä nelostietä Helsingistä Viitasaarelle ja siitä Kinnulaan. Nelostie Päijänteen itäpuolella oli monin paikoin yllättävän heikossa kunnossa, tien pinnassa syviä uria ja muuta. Tie Viitasaarelta Kinnulaan alkaa olla ajokelvottomassa kunnossa, vaikka se on läpiajotie Kokkolasta itäiseen Suomeen mm. rekoille.

Lasipalatsin tilaisuudessa sd:n Pilvi Torsti, kok/EK:n Kai Mykkänen sekä vihreiden Anni Sinnemäki ja Tuomas Rantanen propagoivat Pisaran puolesta. On kustannustehokasta imeä väestö Helsinkiin, sanoi Sinnemäki. Kuitenkin Saton edustaja sanoi että muu Suomi kustannustasaa helsinkiläisiä Sato-asuntoja 0,76/neliö/kk. Tämä ei ole mitätön summa. Siinä se Helsingin ja Sinnemäen kustannustehokkuus.

Valtion viranomaisten (siis viranomaisten, ei eduskunnan) ja kuntien MAL-sopimukset loukkaavat oikeustajuani, mikäli sopimusten tulkitaan sitovan kuntia ja valtiota. Valtion varat ovat koko kansakunnan varoja, niitä ei viranomaistoimin voida sitoa tietyn alueen hyväksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset