Messu Mielipiteitä lapsista/nuorista, päihteistä, arvoista, valtakunnan politiikasta ja Vantaan Kaupungin päätöksenteosta

Moottoripyörien pakollinen katsastusdirektiivi

  • Moottoripyörien pakollinen katsastusdirektiivi
  • Moottoripyörien pakollinen katsastusdirektiivi
  • Moottoripyörien pakollinen katsastusdirektiivi

Smoto ry sai tänään nopealla aikataululla houkuteltua eduskuntatalon eteen karkeasti arvioiden yli kaksi sataa motoristia osoittamaan mieltä moottoripyörien määräaikaiskatsastusta vastaan. Moottoripyöräilijät kuten ei myöskään MP-Argadia hyväksy moottoripyörien määräaikaiskatsastusta suomeen. Ensi viikolla liikenne- ja viestintävaliokunta aloittaa asiantuntijoiden kuulemisen EU komission direktiiviehdotuksesta.

Moottoripyörien tekniset viat havaitaan helposti, koska ne vaikuttavat ajoon eri tavoin kuin autossa. Yksikään omaa terveyttään arvostava motoristi ei aja henkeään vaarantavalla viallisella moottoripyörällä. Motoristien suurin vaara liikenteessä on autoilija ja ajoittainen tilannetajun puuttuminen. Tutkimuksien mukaan tekniset viat onnettomuuksien syyhyn ovat harvinaisia.

Kesäkuussa rekisterissä olevia moottoripyöriä oli Suomessa 241 000. Vuosikatsastus tulisi kaikille uusille sekä yli kuusi vuotta vanhoille moottoripyörille. EU:ssa tämä tarkoittaisi yli 1,2 miljardin euron tulonsiirto motoristien taskusta kansallisille katsastusyrityksille. Ei siis ole ihme, että Brysselissä riittää lobbaajia, jotta EU:n katsastusdirektiivi saataisiin aikaiseksi.

Yhdessä asiassa pärinä muuttuu. ABS-jarrujen pakollisuus uusin rekisteröitäviin pyöriin on madollista. Vastaavasti moottoripyörien rakentamiskieltoa motoristit eivät mitenkään voi hyväksyä.

 

Mika Niikko

MP-Argadian (Eduskunnan moottoripyöräkerho) puheenjohtaja

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

EU:n määräämää polkupyörien katsastuspakkoa odotellessa...

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Moottoripyörien katsastaminen olisi kyllä todella typerää. Minun mielestäni edes pelkästään kesän käytössä olevia autojakaan ei tarvitsisi katsastaa ihan joka vuosi, sillä eihän ne tallissa miksikään mene.
Ihan älyttömäksi menee koko systeemi:(
Sensijaan että jäljelläolevia rahoja yritetään kerätä tämän yhteiskunnan pyörittämiseen pitäisi yrittää luoda tuottavaa työtä. Moottoripyörien katsastaminen ei ole tuottavaa, vaan ainoastaan ihmisten juoksuttamista.
Myös tuo mottoripyörien rakentamisen kieltäminen on naurettavaa, koska silläkin alueella pystyy luomaan yrittämistä ja työtä.

Käyttäjän timpuri kuva
Timo Uppala

Nyt ajat samalla vauhdilla läpi aloitteen: motskareilla voisi ajaa bussikaistaa. Vähemmän ruuhkia ja varattuja parkkipaikkoja. Sääntö toimii Englannissa.

Käyttäjän mikaniikko kuva
Mika Niikko

Hyvä idea Timo.. Lakialoitteen paikka... Tänään tuli esille sekin ehdotus, että joissain maissa on mahdollista käyttää yksiä rekisterikilpiä eri moottoripyörissä kerrallaan..

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Kyseessä on tyylipuhdas rahansiirto kansainvälisille katsastusalan toimijoille (jotka muuten myös tilasivat aiheesta tehdyn selvityksen ja lakiesityksen).
Jotta katsastus olisi perusteltua pitäisi pystyä osoittamaan, että ajoneuvokannan tekninen kunto paranee sijoitettuun rahamäärään nähden kohtuullisesti, ja että teknisellä kunnolla on vaikutusta onnettomuuksien syntyyn.
Tietooni ei ole tullut Suomessa tehtyä tutkimusta, jossa moottoripyörien tekniset puutteet olisivat aiheuttaneet yli 1% onnettomuuksista. Nekin tapaukset joissa tekninen vika on aiheuttanut onnettomuuden, ovat lähes poikkeuksetta johtuneet huonoista tai vajaapaineisista renkaista, tai kuluneista jarrupaloista. Näihin tapauksiin ei katsastuksella ole mitään vaikutusta, ellei pyörää sitten katsasteta joka päivä (esimerkiksi endurorengas kestää noin 1000 km ajon).

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Mikä on eduskunnan moottoripyöräkerho ja paljonko se maksaa..meille?

Jäi kuitenkin sen verran hämäämään,että kysyn. Odotin PS:n kuitenkin lopettavan tälläiset pelit eduskunnasta,mutta toisin taisi käydä.

Käyttäjän mikaniikko kuva
Mika Niikko

Eduskunnan kerhot, ainakin ne missä itse olen jäsenenä, eivät maksa veronmaksajille muutamaa kokouksen kahvikuppia enempää! Jos päättäjät eivät verkotu ja aja (kokoonnu ja keskustele) yhteisesti kokemiaan tärkeitä asiota ei päättäjäksi kannata pyrkiä...

Eduskunnan moottoripyöräkerho ajaa motoristien etuja lainsäädännön ym. osalta..

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Moottoripyörien katsastuspakko on vain yksi osa moniosaista ehdotusta.
kansalaista enemmän koskettavia ehdotuksen osia on mm. autojen tihennetty katsastus vedoten sellaiseen tilastoharhaan,
että jo kolmevuotiaassa autossa tekniset viat ovat merkittävä kolaririski,
Ehdotukseen kuuluu myös katsastusten vapauttaminen katsastuskunnosta vastaaville huolloille(selvä eturistiriita) jnejne.

Ehdotuksen taustalla on Trafissa elämäntehtäväänsä suorittava diktaattorin asemaan itsensä töninyt yksittäinen henkilö,
joka laskee uranse tärkeimmiksi saavutuksiksi mm. yksityshenkilön maahatuomien kuljettimien rekisteröintiä haittaavat, osin estävätkin säädännöt.

Mm. takautuva Trafin ohjeistus lokasuojapakosta näyttelyrodeja inhoavan tyypin lobbaamana oli sekin vain ajan kysymys.

Innoituksen lähteenä tyypille toimi yksi ainoa lokasuojalakisäädäntöä vanhempi kuplawolkkari, joka rekisteröitiin ilman lokasuojia pykälien ja estusten mukaisesti.

Kieltämättä kyseinen laite oli helvetin ruma, mutta mikä ..tun oikeutuksen haitata koko kansaa näille tyypeille sikiää yksittäistapauksista.

Tarkennan, ehdotuksen jokin osa todennäköisesti rajoittaa tai aiheuttaa turhanpäiväisiä kustannuksia autoilijana myös sinulle,
on sinulla sitten -03 Corolla tai -34 Ford.

Tässä on nyt kyseessä tyypillinen diktaattorin asemaan itseään nostattavan "unholaan jäävän" palosta kärsivän virkamiehen napoleon kompleksista, jossa "minä tahdon" yritetään saada allekirjoitettua sillä, ettei kukaan jaksa tahi osaa perehtyä erittäin monitahoisen ehdotussikermän kokonaisvaikutuksiin.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Se taitaa vain olla niin, että ihmisiä pelottaa, jos autosi on maalattu väärän väriseksi tai jos siinä on epästandardi roiskeläppä. Samalla tavalla he pelkäävät vaarallisia, viritettyjä moottoripyöriä:

http://jlinjama.puheenvuoro.uusisuomi.fi/111552-mo...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset