*

Messu Mielipiteitä lapsista/nuorista, päihteistä, arvoista, valtakunnan politiikasta ja Vantaan Kaupungin päätöksenteosta

Rikkidirektiivi vientiteollisuuden turmioksi

Metsäteollisuus ja UPM lausui selkeästi rikkidirektiivin mahdollisen hyväksymisen vaikutukset suomessa. Vientiteollisuus kärsisi miljardin menetykset vuodessa ja investoinnit pysähtyisivät suomessa. UPM ensimmäisenä uhkasi vetää osan metsäteollisuuden tuotannostaan pois suomesta (lisää paperikoneita pysätyy jos..)

 
Hallitus ei keväällä uskonut Perussuomalaisten kansanedustajien perusteluja siitä, että mikäli rikkipäästöjen tiukentaminen 1 prosentista 0,1 prosenttiin toteutetaan vuoteen 2015 mennessä, suomen kilpailukyky ja vientiteollisuus vahingoittuvat merkittävästi. Suomen viennistä tonneilla mitattuna lähes 90% ja tuonnista 80% kulkee laivoilla. Siksi vaadimmekin pidempää siirtymäaikaa esitetylle rikkidirektiiville. Muualla euroalueella rikkipäästöraja on 3,5% ja heidän tiukennukset astuvat voimaan aikaisintaan vasta 2020 mennessä ja silloinkin vaatimus on lievempi, 0,5%.
 
Kataisen hallitus jatkaa Keskustan viitoittamaa tietä. Edellisen hallituksen liikenneministeri Anu Vehviläinen avasi rikkipäästölinjan tiukennuksen IMOssa 2008. Kataisen hallitus uskoi, että 30 miljoonan rikkipesureiden investointituki poistaa teollisuuden ongelmat. Eipä poistunut.
 
Tiukemmat rajoitukset laivojen tupruttamia saasteita vastaan on periaatteeltaan tietenkin hyvä asia. Tiukennukset tulee kuitenkin toteuttaa reaalisemmalla aikataululla. Aikataululla joka ei turmele suomen teollisuuden kilpailukykyä. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

Petri Rautiainen

Kataisen hallitus ei tunnu ymmärtävän sitä tosiasiaa, että rikkidioksidi ja muut ilmansaasteet tuhoavat ilmakehän otsonikerrosta ja saasteet leviävät ilmavirtojen mukana ympäri maailman. Otsonikerroksen ohentuessa uhkaa maan päällä olevan kasvuston ja asutuksen joutuminen UV-säteilyn alaseksi, jolla voimakkaana on elävää kasvustoa ja asutusta tuhoava vaikutus. Pienentämällä päätöjen määrää kymmenesosaan nykyisestä voimme hidastaa otsonikerroksen tuhoutumista.

Tätä tosiasiaa Katainen ja sen hallitus tuskin edes tietävät tai välittävät asiasta, jos joku tietääkin asian.

Käyttäjän viitala kuva
Elina Viitala

No ohhoh, ensimmäistä kertaa sitä kuulee että rikkipäästöt tuhoaa otsonikerrosta! Kommentoijalla tuskin löytyy lähdettä väitteellensä?

Petri Rautiainen

Olen koulutukseltani prosessiteknikko + laborantti. Koulutusen aikana oli puhetta ilmakehän otsonikadosta, sen aiheuttavista tekijöistä ja seurauksista. Koulutuksestani on jo sen verran aikaa, mutta asia oli kuitenkin tiedossa jo 1980- ja 1990-luvuilla, jolloin päästöille ei ollut mitään rajoja tai ne eivät olleet läheskään nykypäivän luokkaa. Silloin todettiin, jos sama tahti kemiallisten päästöjen määrässä jatkuu, ilmakehän otsonikerros on tuhottu muutamassa vuosikymmenessä.

Internetistäkin löytyy tietoa asiasta googlettamalla "otsonikato" nimikkeellä useita sivuja.

Tämä on tosiasia, ei mitään satua.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

Kuulostavat vähän sinnepäin-opinnoilta ... muutenkin, otsonikato oli kova sana silloin parikymmentä vuotta sitten, ja sinne se jäi. :o)

Petri Rautiainen

Päästöjä on saatu kuriin 20-30 vuoden takaisista tasoista, mutta edelleen internetistä löytyy tietoa otsonikatoa aiheuttavista kemiallisista yhdisteistä. Jos päästöt olisivat samalla tasolla, niin varmasti otsonikato jatkuisi edelleen. Meillä suomalaisilla on tapana herätä vasta, kun h-hetki koittaa. Kaikki asiat tunnutaan haudattavan tänä päivänä aivan tietämättömiin ihan kuin ei oltaisi ikinä kuultukaan asiasta eikä olisi tapahtunutkaan mitään. Se on tätä nykypäivän tyyliä.

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Suomen pitäisi ottaa yhdessä muiden maiden kanssa suurempi rooli pahimpien tupruttelijoiden kuriinsaamiseksi.

Suomi itsessään on jo nyt erittäin vastuuntuntoinen tässä asiassa ja enempi ei hyödyttäisi mitään jos isot tupruttelijat lisäävät päästöjä sitä mukaa kun pienemmät ajavat itsensä vararikkoon päästöjä vähentääkseen.

Petri Rautiainen

Suomi olisi valmis useikin ollut tekemään sopimuksia muiden maiden kanssa, mutta suuret maat kuten Venäjä ja USA eivät ota osaa mihinkään ympäristösuojelullisiin sopimuksiin. Pienten maiden on heikko vaikuttaa asiaan, jos suurvallat eivät ole siihen valmiita panostamaan.

Käyttäjän MarkkuPerttula kuva
Markku Perttula

Kumma kun Suomen metsäteollisuudella on noin huonot lobbaajat Brysselissä?

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

"Vientiteollisuus kärsisi miljardin menetykset vuodessa"

Mistä nämä menetykset mahtavat koostua?

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä

Jos luit kokonaan niin Mika mainitsikin sen että valtaosa Suomen tuonnista ja viennistä tapahtuu laivoilla.

Nyikiselle laivojen "menovedelle" on vain yksi vaihtoehtoinen polttoaine ja se on hintansa puolesta sama kuin kultakimpaleilla toimiviin höyrylaivoihin siirtyisi.

Käyttäjän Json kuva
Jani Jansson

Kaikki arviot joita olen löytänyt, ovat teollisuuden edustajien omia. 0,1 menovesi on nykyisellään 50-85% kalliimpaa kuin raskas. Merimailin kuljetuskustannusten arviodaan nousevan 30-50%. Näitä arvioita olisi mukava nähdä purettunakin.

Rikkipesurin kustannukset, sellaisiin laivoihin joihin ne sopivat, ovat 3-8 miljoonaa per alus. Miljardilla eurolla hankkisi rikkipesurin 180:een alukseen (vuodessa).

Miljardi on hatusta vedetty summa, sitä minä vaan.

Veikko Vitikainen

Menetykset johtuvat siitä, että Suomi menettää kilpailuedun liki kokonaan tuotteiden hinnan ja kuljetuskustannusten jyrkkänä nousuna. Vihreiden järjetön päästöpolitiikka ja rikkidirektiivi EU.ssa johtavat siihen, että paperiteollisuus siirtää Suomesta toimintaansa yhä enemmän Kaukoitään ja keskiameriikkaan. Suomessa ei kohta enää ole mitään paperiteollisuutta.
Ensin pitäisi saada tuota rikkidirektiiviä noudattamaan USA, Kiina, Intia, ja Venäjä. Tietenkin olisi huolehdittava siitä, ettei Suomen vesille päästetä minkään valtion aluksia jotka eivät noudata tuota rikkidirektiiviä.
Esim. kaikki tankkerit jotka vievät raakaöljyä suomenlahden kautta Venäjältä, eivät piittaa pätkääkään mistään rikkidirektiiveistä.
Vihreiden politiikka on aina suoraan hanurista. Esim. finairin Vehviläisen pelasti Heidi Hautala jatkamaan tehokkaasti hyvävelijärjestemän jatkuvuutta.

Käyttäjän helihamalainen kuva
Heli Hämäläinen

Ainahan paperirullat voi viedä Venäjän satamiin ja laivata ne sieltä Venäjän lipun alla maailmalle.

Toinen vaihtoehto on siirtää kuljetuksia rautateille, joko rakentaa rautatie Markkinaan (Skibotn) tai Merenkurkun yli Ruotsiin. Ehkä pitää tehdä molemmat.

Sitten valtio voi ryhtyä subventoimaan polttoainetta, tosin vähärikkisen polttoaineen kysyntä voi ylittää tuotantokyvyn, jolloin subventio on suurta. Mutta asianhan voi ottaa esille kun neuvotellaan Suomelle tulevasta jäsenmaksun alennuksesta rikkidirektiivin vuoksi. Direktiivin voimaansaattaminen tulee sitoa kustannuksiin jäsenmaksun avulla. Näin meitä härskimmät jäsenmaat ovat jo tehneet.

Petri Rautiainen

Venäjän puolella on myös teollisuuslaitoksia, jotka päästävät jätevetensä puhdistamattomina mereen. Siihen pitäsi saada stoppi ja velvoittaa yritykset puhdistamaan jätevetensä. Itämeri saastuu ja nopeasti , kalat ja kasvillisuus kuolevat.

Veikko Vitikainen

Rikkidiregtiivin seurauksesta taas osa paperiteollisuudesta siirtyy Kiinaan ja kaukoitään sekä keskiameriikkaan. Siellä ei näitä "direktiivejä" noudateta. Eli taas vihreät hölmöläiset ovat tappamassa suomalaista perusteollisuutta lyhytnäköisyydellään. Tämä johtaa taas Suomen työttömyyden lisääntymiseen. Tietysti asia on tärkeä, mutta ensin olisi saatava USA, Kiina, Intia ja Venäjä tuon tärkeän asian, eli päästöjen vähentämiseen kansainvälisillä lakivelvoitteilla.

"Tiukemmat rajoitukset laivojen tupruttamia saasteita vastaan on periaatteeltaan tietenkin hyvä asia. Tiukennukset tulee kuitenkin toteuttaa reaalisemmalla aikataululla. Aikataululla joka ei turmele suomen teollisuuden kilpailukykyä".

Tuossa Mikan kommentissa on nimenomaan asian ydin.

Käyttäjän iitimo kuva
Timo Isosaari

Ai niin paperi... A) Sehän on se muinainen tuote, jolle kirjoitettiin ennen bittivirran keksimistä mm. tällaista tuottamaamme soopaa, joka voitiin mapittaa ja arkistoida valtaviin huoneistoihin tulevia tutkijoita varten. Pankkiirit käyttävät edelleen runsaasti tulostaessaan velkakirjoja, jotka menettäessään ominaisuutensa siirretään EKP:n arkistoon, vaikka erilaisella paperilaadulla niiden ominaisuudet riittäisivät käyttöön B.

B) Merkittävämpi sovellus liittyy alapään hygieniaan, eikä siihen ole toistaiseksi kehitetty ympäristölle ystävällisempää menetelmää.

Sademetsän embo kasvaa hakkuukypsäksi 7 vuoden välein ja suomalainen embo 70 vuoden välein. Kumpaan suuntaan emboliikenteen pitäisi toimia?

Miksi suomalainen teollisuus ei kykene tuottamaan laivoja, joiden päästöt vastaavat uusia direktiivejä, vaikka ne ovat olleet jo kauan tiedossa?

Miksi suomalaiset eivät ole ottamassa merkittävää roolia vähäpäästöisessä meriliikenteessä? Kenellä tällaista kalustoa on? Ellei ole, niin miten tänne pystytään tuomaankaan mitään?

Missä ovat ne maat, joiden talous kasvaa ja ne ovat riittävän lähellä maantieteellisesti, jopa ilman laivaliikennettä?

Missä on se saastuvan veden takainen väestörikkaampi maanosa, jonka energiaomavaraisuus on arveluttavan heikko, teollinen kilpailukyky laskeva ja väestön ikärakenne toivoton tilanteen muuttamiseen oman käyttöjärjestelmänsä puitteissa?

Saanemme vastauksen näihin kysymyksiin, kun meillä on määrätty virallinen valvoja jokaiselle Suomessa kasvavalle puulle, jotta kukaan ei erehtyisi polttamaan sitä tai rakentamaan siitä taloja tai kalusteita sellaisiin maihin, joissa puut on pilkottu jousiksi ja nuoliksi jo vuosisatoja sitten.

Toisaalta... pyrstön pyyhkiminen pehmopaperilla on yksi elämän suuria nautintoja. Kyllä päättäminen on vaikeata...

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Näitä direktiivien aiheuttamia hinnan nousujen vaikutuksia vähätellään. Jos kilpailija saa vähänkin halvemmalla tavaran ostajalle, niin kilpailu on hävitty.
Nämä hinnan nousun vaikutusten vähättelijät oluen suurkuluttajina ostavat kuitenkin sitä kymmenen senttiä halvempaa olutta, vaikkei se kymmenesenttiä paljoa ole.
Lukujen heittäminen näihin keskusteluihin on ihan turhaa, sillä luvulla itsellään ei ole merkitystä, vaan kilpailijoiden hinnan erolla.

Petri Rautiainen

Tavallinen maallikko ei ymmärrä näistä direktiiveistä hölläsen pöläystä. Sille pitää esittää kysymys kumman teet mielummin?
1. Maksat puhtaammasta polttoaineesta korkeamman hinnan? TAI
2. Maksat 500€ haittaveron kahdesti vuodessa, koska ajoneuvosi rikki- ja typpidioksidipäästöt ovat kohtuuttoman suuret?

Asia pitäisi jossain tälläisessa muodossa esittää, jotta se menisi tavallisen autoilijan päähän, joka ei ymmärrä päästöistä mitään.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Vähälle huomiolle, ellei jopa huomiotta on jäänyt, että typen oksideista on vastaava direktiivi kaavailtu vuodelle 2016 voimaan astuvaksi, TIER III,
tarkoitus on poistaa suurin osa näistä päästöistä,
siitä julkisuudessa ei ole keskustelua lainkaan.

Typen oksideja voidaan käytännössä poistaa vain uudistamalla moottoritekniikka ja sen kustannuksena on myös kulutuksen kasvaminen.

Käyttäjän JuhaKinnunen kuva
Juha Kinnunen

On käsittämätöntä miksi muualla on helpommat vaatimukset. Päästöjen vähennystä sisänsä kannatan kyllä. Hassi on puhunut 50000 ennen aikaisesta kuolemasta. Onko meidän henki kenties arvokkaampi kuin esim. Välimeren alueella asuvien henki.

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Itsekriittinen sensuuri iski jälleen:)

Käyttäjän JormaHrknen kuva
Jorma Härkönen

Niikko, olet oikealla asialla, mutta mielestäni virheellisin argumentein. IMOn päätökseen mentiin mukaan jo Matti Vanhasen hallituksen aikana Paula Lehtomäen ollessa ympäristöministeri. Päätökseen eivät eniten asianosaiset(eli teollisuus ja sen liitot) päässeet antamaan tuolloin kantaa ollenkaan. Oman tietoni mukaan myös LVM:ssä ei mahdollisesti oltu tietoisia asian tilasta. Asia eteni puhtaasti ympäristöasiana.

Silloin kun lähditte kritisoimaan asiaa keväällä, oli jo aivan toivottoman myöhäistä. Päätös oli edennyt EU:n proseseissa jo niin pitkälle, että mitään mahdollisukksia myönnytyksiin tai edes lykkäyksiin ei enää ollut. Ette saa PS:ssä sulan puolikastakaan hattuunne tästä.

Kataisen hallitusta ei voi pätkän vertaa syyttää tilanteesta eikä ilmeisesti Vehviläistäkään.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Paperi kanattaa tehdä siellä, missä se kulutetaan. UPM ja muut käyttävät vain tilannetta tekosyynä tehdäkseen muutenkin tarvittavat tuotannonjärjestelyt. Lisäksi vielä Suomen Paperiliitto elää 1800-luvun ajattelun mukaan. Tietenkin UPM:lle kelpaavat tukirahat, jos Kataisen hallitus niitä tarjoaa.

Käyttäjän saarinenj kuva
Juhani Saarinen

Suomi on mallimaa kuinka asioissa voidaan mokata oikein kunnolla, miksiköhän pieni Suomi asettaa itsensä mestauslavalle mestattavaksi, kun ei ole tehnyt mitään rikollista, vaan Suomalainen teollisuus on edelläkävijänä jo nyt lisää veroja ei tarvita tämän asian tiimoilta.
Missähän Suomalaiset päättäjät ovat silloin olleet kun tällaisia hölmöjä päätöksiä on tehty.?
Kepu on tämänkin hölmöyden takana,avustajinaan Satu Hassi ,Paula lehtomäki, ja Vanhasen Matti, lisäksi ympäristöministerinä edellisessä hallituksessa toiminut Paula Lehtomäki aiheutti jätevesipäätöksillään suurta vahinkoa tavallisille kansalaisille, suuresti ihmettelen minkätakia meillä on niin asiantuntemattomia edusmiehiä eduskunnassa ja hallituksessa, näyttää siltä että kun saa olla näkyvillä ja parrasvaloissa, ilman että tarvitsee ottaa päätöksistä mitään vastuuta.

Petri Rautiainen

Ei hallitusta kiinnosta oman maan asiat pätkääkään, vaan EU-liittovaltio ja EU.n talouskriisi menevät sen edelle. Kyllä sinne rahaa riittää, mutta ei omaan maahan. Ei kansa toisiaankaan ole antanut ääniään hallituksen kansanedustajille sitä varten, että he tuhlaavat maan varat ja ajavat maan talouden kriisiin vaan yhteisten etujen hyväksi toimintaa varten.

Käyttäjän helihamalainen kuva
Heli Hämäläinen

Suomihan voi alkaa polttaa puitaan, kun niitä ei enää kannata kuljettaa maasta pois.

Käyttäjän koskela kuva
Matti Hemmi

'Demokraattisen' tasavaltamme Herra Presidentin tekemä työ syrjäytyneiden nuortemme eteen on arvokasta. Yhtä arvokasta, muun tekemisen puutteessa, presidentiltämme olisi alkaa tehdä työtä myös toisen yhteiskunnastamme syrjäytyneen, punavihreän joukkion valistamiseksi, ruotuun saattamiseksi kansakunnan hyvinvoinnin ja työpaikkojen eduksi.

Ensimmäisenä konkreettisena toimena olisi kartoittaa koko poliittinen ja median kenttä, miksi tässä pölhöilyssä niin sankka joukko on langennut loveen yhteiskuntamme elinkeinoelämän kivittämisessä.

Joukkio ideologisesti harhautuneita sahaa vimmalla puujalkoja poikki, kuvitellen niiden olevan vääräuskoisten jalkoja, ei omia. Altansa oman kannatuksen oksat sahanneina ovat jo pudonneet tantereeseen persiilleen ja siinä tuiskeessa munuaisten alkaessa toimia väärinpäin, tulokset ovat hälyttäviä.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Mielenkiintoinen keskustelu päätöksestä, sen synnystä ja vaikutuksista.

Tämä rikkipäätös on kylläkin vain osa strategista päätössarjaa jolla pyritään säilyttämäään niin itämeren alueen luonto kuin ilmasto kunnossa.

Suomessa on unohdettu täysin että tämä ilmastomuutos - liikennestrategia tulee sisällyttää koko metsäteollisuuden ja muun teollisuuden ja kaupan niin hankinta kuin myyntiketjuun. Nyt keskutellaan vain toisesta puolesta ketjua.

Tarkoittaa sitä että eu:ssa ollaan sovittu yhteisesti myös kuorma auto liikenteen 50% siirtämisestä raide ja vesiliikenteen piiriin. niin viennissä kuin raaka aine hankintaketjuissa. Tästä osasta ei ole tehty minkäänlaista hyväksyttyä hanketta vielä. On vaan ja ainostaan tehty raideliikenne miljardi budjetit joilla ongelmaa ei ratkaista ,ainakaan Järvi Suomen alueella.

Mikäli olisi tahdottu ottaa käyttöön edellämainittua siirtoa varten suunniteltua vesitieteknologiaa, niin se sama teknologia olisi voitu siirtää myös vientiliikenteen logistiikkaan vuoteen 2015 mennessä ,niin että voitaisiin esim. Rotterdamiin(ja sielta sisävesilaivoilla edelleen vietävien) suurten laivojen kuljetusten sijaan käyttää suorakuljetuksia - lng ultrakeveillä joki-itämeri laivoill perille keski euroopan jokiliikenteeseen. Ja osa ongelmasta olisi kompensoitu tällä.

Loput ja vielä suurempi osa nyt menetetyistä rikkirahoista olisi saatu kompensoitua sillä että hankinta ketjut alkavat käyttää vesitiekuljetuksia uudella logistisella tavalla (VTT raportti 37/73/2009)

Tämän teknologian käyttöönotto ei vaan ole saanut tulta maassamme (ks . mm eilinen MOT jossa todettiin tiettyjen yhtiöiden monopolisoivan tuki ja kehittämisrahoja). Samoin kokemukseni mukaan kotimaiset rahoittajat kysyvät samoilta markkinajohtaja yrityksiltä, joille kehitysrahoitus on jo myönnetty, myös lupaa uusien yritysten tulla markkinoille.

Mikäli tätä talouspoliittista lupaa ei tule, uudet vesiliikennekehittämiset eivät pääse läpi valtion tukiklusterin eikä siten myöskään ei kotimaisten pankkien eikä riskirahoittajien kehittämiskohteiksi ihan helpolla.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Ihmisen, laivojen siis, aiheuttamat rikkipäästöt ovat mitättömiä verrattuna jatkuvasti toimiviin tulivuoriin.
Otsonikerrosta tuhoaa piereskelyni, johon toimintaan pelkään Hassin pian puuttuvan ja verolle saattavan.

Artturi Noitalahti

Tämä on yksi esimerkki siitä, miten "EU parantaa Suomen kilpailukykyä". Toinen esimerkki voisi olla vaikkapa se, kun Suomen vientiteollisuus jäi vahvan euron vangiksi vuosien 2008-2009 finanssikriisissä ja sitä seuranneessa lamassa. Silloin katosi kymmeniä tuhansia vientiteollisuuden työpaikkoja pysyvästi.
Jo pelkästään nämä kaksi esimerkkitapausta ja niiden vaikutus Suomen talouteen riittää tekemään tyhjäksi EU-uskovaisten höpinät EU-jäsenyyden hyödyistä Suomen teollisuudelle ja taloudelle. Mutta tunnettu tosiasiahan on, että mikään ei näiden uskovaisten päätä käännä.